Mode, Medie & identitet Business
Forside
Historie
Spørgeskema
Film
kommunikation

 

 

Kommunikationsteori

Afsender: afsenderes er den person/gruppe som taler, skriver en tekst, tegner et billede, synger en sang, spiller skuespil, filmer eller tager et billede. Formålet for afsenderen er at formidle et budskab til en eller flere modtager.

Indkodning: indkodning er den proces hvor afsenderes vælger budskabet. Det kan f.eks. være hvilket sprog de vælger. I sin indkodning skal man tænke over om der skal bruges humoristisk sans for det kan gøre at budskabet måske ikke når frem, man skal også tænker over modtagerens kulturelle baggrund. Man kan kommunikere på mange måde hvis modtageren f.eks. er religiøs eller bare helt almindelig.

Støj: støj er noget som kan forstyrre en når man f.eks. læse eller se noget. Støj kan være hvis man sidder og læser en tekst som har en baggrund som måske er pink eller blå. Støj kan også være at nogle larmer meget når man prøver at kommuniker med andre personer. Støj kan være noget som kommer fra andre modtager som prøver at forstyrre det budskab som afsenderen prøver at afsende.

Afkodning: afkodning er vigtigt fordi at hvis modtageren afkoder det på en anden måde end den måde som afsenderen vil havde det skal afkodes. F.eks. hvis man laver noget som bliver ment ironisk og det så ikke bliver opfattet ironisk så får man resultatet badwill i stedet for goodwill, det vil sige at budskabet er mislykket.

Målgruppe: Vores målgruppe ligger mest i aldersgruppen 20-60 år. Og er efterhånden lige fordelt mellem mænd og kvinder, men dog er det stadig mændene der er flertal for business tøj. I gamle dage var det udelukkende mænd der gik i business tøj men i dag, eftersom kvinder er kommet mere på arbejdsmarkedet, og derfor er der os kommet flere damer ind på stillinger hvor det er påkrævet, denne dress code business. Dem der går i vores tøj er ofte folk der arbejder på kontorer men dog kan det os være andre. Som firma ejere, der er tømrere eller lign, men når man skal til stor forretnings samtaler eller lign er det meget almindeligt at gå i noget finere tøj. Men ofte er det kontorarbejdere eller folk med højere stillinger. Det er meget sjældent it supportere eller lign. Det er folk der sidder på kontorer og skriver mails laver aftaler eller lign.

Interesser for folk med denne stil kan variere mellem alt fra X-games til operaen, idet at stilen kan variere imellem alt fra direktører af kæmpe multi milliardær firmaer til det almene kontorarbejde. Men det hvis man fokusere på dem i det lidt finere business tøj er det tit dem der går i teatret osv. for at vise en vis klasse. Men det er næsten alle mennesker der går i business tøj så derfor er det os meget svært at snakke om hvilket interesseområde de ligger i. Og man kan nemmere snakke om at de bor i enten de lidt dyrere byer, bydele eller i de meget store byer hvor der er flere jobmuligheder.

Holdninger er igen meget svære at snakke om men det er meget folk der vil have skatterne sænket og hævet topskatten for selvom de fleste kan gå med business tøj er det for det meste folk der alligevel har nogle flere penge end mange andre.

Livsværdier for folk er igen meget svære fordi alle er meget forskellige men de fleste går meget op i penge og politik. Penge idet at de fleste der går i sådan noget tøj er nogle af dem der er med til at sørge for at firmaet tjener mere, og igen det at det er folk der tjener lidt flere penge end gennemsnittet. Politik fordi at de ved at politikken har meget at gøre med hvor meget de tjener. Hvordan det går for firmaet og om folk vil købe ting hos deres firma.

 

Feedback: feedback er resultatet af den kommunikation man udføre. Det kan være når man svare på en invitation eller hvis man stemmer på et bestemt parti fordi man har set en tale eller en reklame fra partiet. Det kan også være hvis man investere i et produkt fordi man har set det i tv’et.

1 trins teori: 1 trins teorien er et massemedie som rammer den enkelte, men modellen medtager også en masse andre faktorer som afspejler at den enkelte modtager er et enkelt individ som afkoder budskabet ud fra de normer som modtageren har og det behøver ikke være de sammen normer som den afsenderen prøvede at afsende. 1 trins teorien tager højde for at der hele tiden sker forandringer for både afsender og modtager. Den tager også højde for støj, det kan være hvis der er trykfejl i avisen eller hvis en satellit bryder sammen og ikke kan sende tv. Men støjen kan også være udtryk for at der er konkurrence for hvis det man ser i tv er kedeligt så zapper man væk eller også så surfer man på nettet med det ene øje og kikker på tv med det andet. 1 trins teorien har også feedback med for det er en ting som de beskeftigere sig meget med for der er meget konkurrence og derfor er det vigtigt at få modtagerens reaktioner. Det er vigtigt at være lydhør over for målgruppens reaktioner for det er den eneste måde at finde ud af om det budskab man har prøvet at komme frem med har nået modtageren, f.eks. er alle danske tv-stationer ude på at få flest seer tal for det giver flest reklame penge men ofte bliver det bare nogle kedelige film og noget dårligt journalistik der bliver sendt.

2 trins teorien: 2 trins teorien er en teori som tager udgangspunkt i de studier som Elihu Katz og Paul Lazarsfeld gennemførte. De fandt ud af at massemedierne sjældent ændre modtagerens holdninger men ofte bekræfter eksisterende holdningerne, normer og værdier hos modtageren. Selvom budskabet rammer det enkelte individ lige som i 1 trins teorien men Katz og Lazarafeld mener at alle modtager skal opfattes som en del af en gruppe hvor der altid er en som vil bestemme hvilken betydning eller værdi der skal tillægges budskabet. Det behøver ikke være en person det kan også være en gruppe, f.eks. inde for mode er det en gruppe der bestemmer men hver individ afkoder det forskelligt og fra det bliver også påvirket af samfundet derved kan det ikke gå helt rent ind. Også i 2 trins teorien er der feedback. Det ville være logisk at finde feedbacken ved at kikke på den enkelte person eller gruppe der styre det men det kan være meget svært at vurdere den kompliceret strøm af feedback fra denne model.

 

 

Anders-Jacob, Christoffer, Mark og Sebastian